
Colt v. Freedom Communications, Inc. 

Cite as: 109 Cal.App.4th 1551, 1 Cal.Rptr.3d 245  

 
Joanne COLT et al., Plaintiffs and Appellants 

v. 
FREEDOM COMMUNICATIONS, INC., et al., Defendants and Respondents  

California Court of Appeal, Fourth District, Div. 3  

No. G029968  

June 27, 2003  

(Appeal from Superior Court of Orange County, Robert D. Monarch, Judge.)  

 
COUNSEL:  
 

Graham & Martin, Anthony G. Graham and Michael J. Martin for Plaintiffs and 
Appellants.  
 

Akin Gump Strauss Hauer & Feld, Rex S. Heinke and Jessica M. Weisel for Defendants 
and Respondents.  
 
 
 

OPINION  
 

RYLAARSDAM, Acting P.J.  
 

Joanne Colt and Douglas Colt sued Freedom Communications, Inc. and Freedom 
Newspapers, Inc. for libel, invasion of privacy, interference with contractual relations, 
and interference with prospective economic advantage. The purported causes of action 
are based on articles published in the Colorado Springs Gazette, a newspaper owned by 
the defendants, and on an affiliated website. We affirm an order striking the complaint 
under the anti-SLAPP statute. (Code Civ. Proc., § 425.16; unless otherwise indicated, all 
further statutory references are to this code.) We so hold because plaintiffs failed to 
establish "that there is a probability that [they] will prevail on the claim." (§ 425.16, subd. 



(b)(1).)  
 

FACTS  
 

According to allegations in a complaint filed against him by the Securities and Exchange 
Commission (SEC), Douglas Colt "carried out an illegal scheme to manipulate the price 
of four stocks" during a two-month period in 1999 by "using a free subscription internet 
website called 'Fast-Trades.com.' [¶] ... Through this scheme centered on recommending 
stocks, Colt drove up the short- term price for each stock by as much as 700%. By trading 
in advance of the stock recommendations, Colt generated more than $345,000 in total 
profits for himself, [and others]." The complaint continues that "[b]y engaging in the 
transactions, acts, practices and courses of business alleged herein [Douglas] Colt 
violated the antifraud provisions of the federal securities laws."  
 

The SEC complaint then spells out the details of the scheme and explains the 
involvement of others, including plaintiff Joanne Colt, a member of the Colorado Springs 
City Council and Douglas Colt's mother. According to that complaint, both plaintiffs 
profited from the deceptions. Although the lengthy complaint only names Douglas Colt 
as a defendant, as noted, it also contains allegations concerning the conduct of Joanne 
Colt.  
 

Plaintiffs responded to the SEC action by stipulating to the entry of a consent decree. The 
decree permanently enjoined them from the conduct complained of in the complaint and 
"direct[ed] them to cease and desist from committing or causing any violation and any 
future violation of Section 10(b) of the Exchange Act and Rule 10b-5 thereunder." 
Plaintiffs also consented to an order they disgorge their illicit profits; but in their 
complaint here they allege that "[b]ased on her demonstrated inability to pay, the 
Commission waived payment of disgorgement ...." The reference to "her" in this 
statement seems to indicate that the waiver only applied to Joanne Colt. But Douglas Colt 
states in his declaration that the SEC waived his payment of disgorgement as well. 
Plaintiffs emphasize that they stipulated to the consent decree without admitting or 
denying the allegations of the SEC's complaint.  
 

Plaintiffs' complaint alleges that articles defendants published in the Colorado Springs 
Gazette and on an associated internet message board libeled them by making false 
statements about their trading activities, the charges filed against them by the SEC, and 
the effect of their consenting to the entry of the decree. Plaintiffs also make much of their 
contention that, although they entered into the consent decree, they did so only because of 
financial and other pressures and either that they really did not commit the acts charged 
against them by the SEC or that these acts were not, in fact, fraudulent. The record, which 
contains a detailed summary of the allegedly libelous statements and defendants' analysis, 



demonstrates that there were factual discrepancies between the SEC charges and 
defendants' reports.  
 

Defendants' summary of the evidence filed in support of their motion to strike runs 
almost 30 pages, and we will not attempt to repeat all of it here. It is the thrust of 
defendants' position that (1) the articles "accurately convey the 'gist or sting' of the SEC's 
investigation and settlement," (2) that "such articles are absolutely privileged under the 
'fair and true report' privilege in Civil Code Section 47, subd. (d) ... and the First 
Amendment," (3) plaintiffs are public figures who must prove actual malice to recover, 
(4) several of the statements complained of do not damage plaintiffs' reputations, (5) 
some of the statements are jokes, "not reasonably susceptible to defamatory meaning," 
and (6) "many of the statements are substantially true." (Fn.omitted.)  
 

Douglas Colt's declaration, filed in opposition to the motion, describes in considerable 
detail how he conducted his internet operations and asserts that he never published false 
information. He denies that the SEC alleged that (1) he or his mother engaged in 
deceptive trading, (2) he or his mother made false statements, (3) his mother made any 
statements at all, (4) his mother had any involvement in the creation or maintenance of 
the website, (5) any misstatements were made in connection with the stock transactions, 
(6) the recommended stock was worthless, (7) he or his mother ever misrepresented 
themselves as investment advisors, or (8) he ever posted promotional statements. He also 
denies the truth of the SEC charges.  
 

As does the complaint, the declaration states that he only consented to the entry of the 
decree against him "because of the enormous financial and personal costs already 
incurred during the course of a year long investigation, and with even greater costs 
certain to be associated with defending against the SEC complaint ...." He also articulates 
statements made by defendants which arguably misstated the allegations made by the 
SEC and denies the truth of these statements. Finally he contends that because of the 
"SEC issue and the publicity generated by the numerous articles ...," he was unable to 
accept employment with the firm of Gibson, Dunn & Crutcher, defendants' lawyers.  
 

The first of several lengthy exhibits to Douglas Colt's declaration is a 36-page submission 
made on his behalf to the SEC, before it filed its action, generally denying misdoing in 
connection with his website operation. Another exhibit is a copy of the SEC complaint. 
The remaining exhibits are copies of four web pages and two e-mails apparently 
generated by defendants' reporter.  
 

In the first of the web pages, the reporter chronicles the scheme also described in the SEC 
complaint, without naming either plaintiff, but stating, inter alia, that the operator of the 
"pump and dump-type Web Sites, has been caught by the SEC." The reporter alleges that 



the scheme involved "using false information about the company ...." The second web 
page is identical except for a handwritten interlineation on one reading "never held any 
shares" opposite the statement "and then dumped his shares." The third web page 
contains essentially the same information as the first two and, again, the only reference to 
plaintiffs is "[t]he person who operated fast-trades.com." The last web page attached to 
the declaration describes the substance of the conduct charged in the SEC complaint, and 
again fails to name either of the plaintiffs.  
 

The remaining exhibits to Douglas Colt's declaration are two e-mails. The first contains a 
message from one Johnny Billson addressed to defendants' reporter and asserting "that 
fast-trades had not provided any false information about the companies they profiled," 
and the reporter's response indicating his agreement that plaintiff had not posted such 
information on the internet and that, when the reporter posted his message (presumably 
on the internet) he "was in a rush ... and somehow it came out wrong." In the second e-
mail, responding to a question posed to him by one John Miller, the reporter again 
acknowledges that "Fast-Trades didn't post false information" and again explains his 
mistake as resulting from being "in a rush."  
 

Joanne Colt furnished the court with a 24-page declaration in opposition to the motion. 
She too disclaims any wrongdoing although she acknowledges "settling" with the SEC. 
To her declaration she attaches copies of a large number of newspaper articles on which 
she bases her libel claims. We mention further details of this evidence in our discussion 
below.  

 
DISCUSSION  

Standard of Review  

Section 425.16, the anti-SLAPP statute, applies to causes of action "arising from any act 
of [the defendant] in furtherance of the [defendant's] right of petition or free speech under 
the United States or California Constitution in connection with a public issue." (§ 425.16, 
subd. (b)(1).) Plaintiffs do not dispute that the publishing of newspaper articles fits this 
definition, nor could they in light of the First Amendment rights involved.  
 

But the anti-SLAPP statute does not provide immunity. Instead, it places the burden on a 
plaintiff to establish "that there is a probability that the plaintiff will prevail on the 
claim." (§ 425.16, subd. (b)(1).) In order to do so, "plaintiff 'must demonstrate that the 
complaint is both legally sufficient and supported by a sufficient prima facie showing of 
facts to sustain a favorable judgment if the evidence submitted by the plaintiff is 
credited.' [Citations.]" (Wilson v. Parker, Covert & Chidester (2002) 28 Cal.4th 811, 821; 
see also Navellier v. Sletten (2002) 29 Cal.4th 88-89.) To determine whether plaintiff has 
met this burden, the test is the same as for a motion for summary judgment. The court 



may not weigh the evidence or make credibility determinations; doing either would 
violate plaintiff's right to a jury trial. (Kyle v. Carmon (1999) 71 Cal.App.4th 901, 907-
908.) Further, the court may only consider the opposing evidence "to determine if it 
defeats the plaintiff's showing as a matter of law. [Citation.]" (Kashian v. Harriman 
(2002) 98 Cal.App.4th 892, 906.) We review the order de novo using these same 
standards.  
 

Plaintiffs do not dispute defendants' contention that Joanne Colt was a "public figure" and 
that Douglas Colt was a "limited purpose public figure." As such, before plaintiffs can 
recover, they must show that defendants acted with actual malice. (New York Times Co. 
v. Sullivan (1964) 376 U.S. 254, 283.) Thus, we must review plaintiffs' probability of 
prevailing under this higher standard: "Since ... [a] jury verdict in a defamation case can 
only be supported when the actual malice is shown by clear and convincing evidence, 
rather than by a preponderance of evidence as in most other cases, [citation], the evidence 
and all the inferences which can reasonably be drawn from it must meet the higher 
standard." (Rebozo v. Washington Post Co. (5th Cir.1981) 637 F .2d 375, 381, as quoted 
in Reader's Digest Assn. v. Superior Court (1984) 37 Cal.3d 244, 252.)  

 
Effect of the Consent Decree  
 

Although plaintiffs determinedly deny both the truth of the SEC allegations and that one 
may infer guilt from their stipulating to the entry of a consent decree, the First 
Amendment and Civil Code section 47, subdivision (d) permitted defendants to publish a 
"fair and true report" of the legal proceedings. (See McClatchy Newspapers Inc. v. 
Superior Court (1987) 189 Cal.App.3d 961, 975.) The question thus becomes whether the 
newspaper articles and internet postings qualify as being fair and true. If so, plaintiffs are 
unable to show a probability of prevailing and we must affirm the dismissal of the action.  
 

As defendants point out, the "fair and true report" requirement does not limit the privilege 
to statements which contain no errors. Our Supreme Court recognized that " '[e]rroneous 
statement is inevitable in free debate, and ... must be protected if the freedoms of 
expression are to have the "breathing space" that they "need ... to survive." ' [Citation.]" 
(Reader's Digest Assn. v. Superior Court, supra, 37 Cal.3d at p. 261, quoting from New 
York Times Co. v. Sullivan, supra, 376 U.S. 254.) Thus the publication concerning legal 
proceedings is privileged as long as the substance of the proceedings is described 
accurately. "Under California law, a newspaper report is 'fair and true' if it captures ' "the 
substance, the gist, the sting of the libelous charge.' " [Citations.] The news article need 
not track verbatim the underlying proceeding. Only if the deviation is of such a 
'substantial character' that it 'produce[s] a different effect' on the reader will the privilege 
be suspended. [Citation.] News articles, in other words, need only convey the substance 
of the proceedings on which they report, as measured by their impact on the average 
reader. [Citations.]" (Crane v. Arizona Republic (9th Cir.1992) 972 F.2d 1511, 1519.)  



 
Discrepancies Between SEC Charges and Defendants' Reports  
 

Plaintiffs draw fine distinctions between the misconduct charged in the SEC complaint 
and defendants' descriptions of this misconduct. They asked the trial court, and now ask 
us, to engage in a detailed parsing of words, phrases, and sentences to note the subtle 
differences between their misconduct and that noted in the articles. As defendants point 
out, this court's decision in Jennings v. Telegram-Tribune Co. (1985) 164 Cal.App.3d 119 
makes it clear that the law does not require us to do so. Jennings held that even a 
newspaper report that plaintiff was "convicted of tax fraud" accurately conveyed the gist 
of judicial proceedings where plaintiff had pleaded "no contest" to failing to file tax 
returns. (Id. at p. 127.) We therefore decline the offer to engage in the hermeneutical 
exercise to which plaintiffs have challenged us.  
 

We must now examine whether the facts reported by defendants so far deviated from the 
SEC charges as to go beyond the "the substance, the gist, the sting" of the charges against 
plaintiffs. The SEC complaint charges that Douglas Colt, then a law student, "carried out 
an illegal scheme to manipulate the price of four stocks using a free subscription internet 
website called 'Fast- Trades.com' " and by e-mailing recommendations to subscribers to 
the website. He made these recommendations after purchasing large quantities of the 
stock; after the recommendations resulted in an increase in the price of the stock, he and 
his cohorts would sell at the inflated price. They promoted the website "by posting false 
and misleading messages on hundred of publicly accessible internet message boards. 
These messages disguised the authors' connection with the site and misrepresented the 
investment success they achieved from following Fast-Trades' recommendations.... [¶] 
Colt also included a false 'track record' on the Fast-Trades.com website ... [¶] and 
misrepresented their trading intentions ...." Some 9000 persons were potentially deceived 
by this scheme.  
 

Defendants do not deny that their articles contained some errors concerning the details of 
plaintiffs' scheme. For example, the articles misattributed ownership of a particular stock 
to Colt. But while he may not have owned the described stock, his scheme did involve 
ownership of stock mentioned on the website. Plaintiffs take issue with statements in the 
articles that the website published false information about the touted stock; even if this 
was incorrect in an overly literal reading of the phrase, the touting of specific stock 
constituted an implied representation about its value. The characterization of the scheme 
as a "pump and dump scenario" fairly described the nature of the scheme detailed in the 
SEC complaint.  
 

As additional evidence of the libel, plaintiffs point to a message allegedly posted by 
defendants, reading "[Douglas Colt] has been caught by the SEC. [He] targeted [name of 
company] in March of last year. He drove the price up for a matter of hours using false 



information about the company, thus creating a buying frenzy, and then dumped shares." 
Plaintiff takes issue with the suggestion he was "caught"; but he was. Had he not been 
"caught," there would not be a consent decree. He argues that he did not post false 
information about the companies; but, as we noted, by touting the stocks, he implicitly 
represented that they were undervalued. The statement fairly describes the substance of 
plaintiffs' scheme. Were we to accept plaintiffs' arguments, we would require that 
newspapers be limited to word-for-word quotations from legal documents. Of course, the 
law imposes no such requirement.  
 

Plaintiffs also take issue with statements in the articles that the stock was "worthless." 
They draw comfort from an alleged admission by the reporter that "everyone knows that 
if a stock is still trading publicly, it is worth something," which is generally true. But the 
point was that the victims of plaintiffs' scheme parted with valuable consideration for 
stock that was either substantially worthless or certainly worth a great deal less than they 
paid for it.  
 

It is not necessary to go through each of plaintiffs' parsing of words and sentences in the 
articles published by defendants to demonstrate that their quarrel with the language of the 
articles involves a level of exegesis beyond the ken of the average reader of newspaper 
articles. The articles fairly describe the gist of plaintiffs' misconduct. As noted, the 
privilege applies unless the differences between the facts and the manner in which they 
are described are "of such a 'substantial character' that [they] 'produce[ ] a different effect' 
on the reader.... [Citation.] News articles, in other words, need only convey the substance 
of the proceedings on which they report, as measured by their impact on the average 
reader. [Citations.]" (Crane v. Arizona Republic, supra, 972 F.2d at p. 1519.) The effect 
on readers of the articles would have been substantially the same as the effect on readers 
of the SEC complaint.  
 

As a result, the articles are protected by the First Amendment and Civil Code Section 47, 
subdivision (d). And therefore, plaintiffs have failed to demonstrate "that there is a 
probability that [they] will prevail on the claim." (§ 425.16, subd. (b)(1).) The trial court 
properly granted the anti-SLAPP motion.  

 
Lack of Actual Malice  
 

As noted earlier, before plaintiffs can demonstrate the existence of a prima facie case, 
they must present clear and convincing evidence of actual malice. This they failed to do. 
Their inability to provide such evidence provides an additional basis requiring us to 
affirm the judgment.  
 



In support of their claim there was evidence of actual malice, plaintiffs argue that 
defendants' reporter acknowledged he had known statements to be untrue when he made 
them. No record reference is furnished for this statement, and we may thus ignore it. 
(Bernard v. Hartford Fire Ins. Co. (1991) 226 Cal.App.3d 1203, 1205 [on appeal party 
must provide page citations to record]; People v. Dougherty (1982) 138 Cal.App.3d 278, 
282-283 [argument of counsel is insufficient; briefs must contain factual underpinning, 
record references, argument, and authority].) But although we cannot be sure absent 
record references, we presume that this contention is based on the e-mails from 
defendants' reporter wherein he acknowledges having made an error when stating that 
Fast-Trades posted false information; he explains the error by stating "I was in a rush 
when I posted the message and it somehow came out wrong." This may qualify as 
negligence, but it is hardly clear and convincing evidence of malice.  
 

Plaintiffs offer another bit of evidence, again without a record reference, that they argue 
constitutes evidence of malice, i.e., a statement made by the reporter that "Doug Colt 
used the website 'solely to offer bogus stock tips to get investors to buy worthless stock 
that he owned.' " Although this does not precisely describe the scheme employed by 
plaintiffs, it certainly describes the gist of it and is far from clear and convincing evidence 
of malice. Other contentions of the existence of evidence of actual malice are of the same 
inconsequential nature.  

 
Conclusion  
 

Plaintiffs fail to acknowledge that the newspaper was entitled to draw conclusions from 
their consenting to the entry of a decree based on the SEC complaint. The fact that they 
"admitted no wrongdoing" did not provide them with a shield from adverse publicity. The 
situation is analogous to that of an accused criminal who enters a plea of nolo contendere. 
His action for defamation against a reporter of the details of the crime with which he was 
charged would fail. And this would be true even if the reporter noted that he had been 
charged with attacking his victim with a tire iron when in reality it had been a ball-peen 
hammer.  

 
DISPOSITION  

 

The judgment of dismissal is affirmed. Respondents shall recover their costs and attorney 
fees on appeal.  

 
WE CONCUR: ARONSON and IKOLA, JJ.  

 


	Colt v. Freedom Communications, Inc.

